سایت خاطره نگاری بداعه سینما

نقد فیلم ، فكر و كتاب

نظری بر فیلم های سولاریس - تاکسیدرمی - مجازات مضاعف - شب روی زمین و سوپراستار

156- نام فیلم: سولاریس

نام لاتین : Solyaris

محصول 1972 شوروی

نام کارگردان: آندری تارکوفسکی

بازیگران: ناتالیا بونداربوک ، دوناتاس باینونیس ، یوری باروت ، آناتولی سولونیتسین و ....

جوایز : برنده جایزه بزرگ هیات داوران و کاندید جایزه نخل طلایی جشنواره کن

موضوع : بدنبال خبرهای شگفت انگیز مسافران سفینه فضایی از اقیانوس سولاریس ، کریس که یک روان شناس است ماموریت پیدا می کند تا به جمع دانشمندان این سفینه اضافه شود و در آنجا زن خود را که ده سال پیش خودکشی کرده بود را می یابد و ....

نمره : 2(خوب )

نظر: تارکوفسکی را به عنوان شاعر سینما می شناسند ولی به اعتقاد من فیلم سولاریس با وجود صحنه های شاعرانه اش ، بیشتر به یک فیلم فلسفی شبیه است . یک فیلم طولانی 2:45 دقیقه ای با ضربآهنگ کند و دیالوگ های پر معنی و گاه فلسفی ! که حوصله ی زیادی از بیننده خود طلب می کند . از اینرو فیلم دارای ذات روشنفکرانه ای است که تنها شاید با سطح خاصی از مخاطب خود می تواند کاملا ارتباط پیدا کند ، اگرچه در این فیلم مانند سایر فیلم های تارکوفسکی ذات مهربان و روح لطیف این کارگردان بزرگ دیده می شود ولی من اعتقاد دارم سینما جای دیالوگ های فلسفی نیست . بیینده این فیلم اگر خواستار استفاده از دیالوگ های بسیار زیبای فلسفی فیلم باشد باید یک قلم دستش بگیرد و تکه کلام های روشنفکرانه ی فیلم را بنویسد . به اعتقاد من فیلم سولاریس با وجود زیبایی مفاهیم خود دارای صحنه های ممتد خسته کننده زیادی است ! اگرچه فیلم در قسمت هایی به اوج عاطفه و زیبایی می رسد ولی جای کوتاه شدن را داشت .

------------------------------------

157- نام فیلم : تاکسیدرمی

نام لاتین : Taxidermia

محصول 2006 مجارستان ، اتریش ، فرانسه

نام کارگردان : گئورگی پالفی

نام بازیگران: سزابا سیزن ، گئورگی توسانی ، عادل استانزل ، مارک بیشوف ، گابرو مات

موضوع : در باره زندگی تولد و قهرمانی شخصی به نام موروس گوانی وندل در مسابقات پرخوری و سرانجام ان و...

نمره : 1( متوسط )

نظر : این فیلم ، احتمالا فیلم غریبی در ایران است و به نظر من اگر غریب بماند بهتر است !  یک فیلم دل به هم زن که البته سعی کرده زبان و افق های جدیدی را در بدعت های تازه بیانی و تصویری به رخ بکشد . از اینرو می شود ان را با اهمیت دانست ولی در کنار تصاویر گاه درخشان فیلم ، صحنه های دل به هم زن ، استفاده از تصاویر چندش آور که یاداور فیلم های Hostel و Saw است  ، بیننده به سالم بودن وضعیت فکری سازنده فیلم شک می کند . شاید پالفی سعی کرده است  بطور سمبولیک سرگذشت تاریخ معاصر کشورش را بیان کند ولی استفاده فراوان از تریلرهای تجاری  ، بیینده را به چنین القایی کمتر می رساند . به هرحال برای کسانی که دنبال فیلم های دارای صحنه های چندش آور هستند این فیلم خوب است ، البته طنز صحنه های اروتیک فیلم بد درنیامده است !

------------------------------

158-نام فیلم: مجازات مضاعف

نام لاتین : Double Indemnity

 محصول 1944 آمریکا

نام کارگردان : بیلی وایلدر

نام بازیگران: فرد مک کوری ( والتر نف ) ، باربارا استانویک ( فیلیپس دیترچسون ) ، ادوارد جی . رابینسون ( براتن کنز ) ، جین هیتر ( لولا دیترچسون ) و .....

جوایز : کاندید اسکار بهترین فیلم ، بهترین بازیگر زن ، بهترین فیلمبرداری سیاه و سفید ، بهترین کارگردانی ، بهترین موزیک متن ، بهترین ضبط صدا و بهترین فیلمنامه

موضوع : به دنبال ملاقات تصادفی کارشناس یک شرکت بیمه ( والتر نف ) با خانم فیلپس دیترچسون (باربارا استونیک ) ، خانم فیلپس از والتر می خواهد که برای بیمه سانحه شوهرش بدون انکه وی چیزی بداند ، اقدام کند و ....

نمره 2(خوب)

نظر : فیلم دارای چارچوب محکم و بدون نقصی است . همه چیز با دقت پیش رفته است لذا این کار بیلی وایلدر  تداعی کننده فیلم های هیچکاک است و در چهار فیلمی که از وی دیده ام تقریبا یک استثناست . فیلم های وایلدر فیلم های شیرین و جذابی هستند که می تواند با اعتماد به نام وی این فیلم ها را با خیال راحت جدا کرد و لذت برد . ایجاد محیط دلهره و دوایر احساس به خوبی در فیلم نمایش داده شده است ولی نکته ای که در فیلم فکر می کنم مهم باشد این است که موضوع فیلم تقریبا کلیشه شده است . اگرچه نمی دانم در زمان ساخت فیلم ، چنین موضوعی کلیشه بوده یا نه ! وایلدر برای رسیدن به جو دلهره در فیلم گاه مبادرت به آوردن موضوعاتی می کند که بنیه محکمی ندارند . مثلا مانند  صحنه ای که مرد کامیون دار وارد اتاق کنز می شود و کنز دستش را رو می کند و یا صحنه ای که کنز مرد کنجکاو را وارد اتاقش می کند  که مدعی است که آقای دیترچسون که دیده است جوان تر از 51 سال بوده است ، این ها به نظر من کمی با زور چپانی برای قوی نشان دادن آقای کنز وارد فیلم شده است ! و البته مانند  سایر  فیلم های وایلدر فیلم با یک پایان بندی ساده تمام می شود . ولی به هرحال این فیلم از فیلم های کلاسیک ناب امریکایی است و بازی مک کوری تا حدود زیادی تداعی کننده بازی های درخشان بوگات در همان زمان ها بوده است .

-------------------------------

159- نام فیلم: شب روی زمین

نام لاتین: Night on Earth

 

محصول 1991 فرانسه ، انگلستان ، آلمان ، آمریکا ، ژاپن

نام کارگردان: جیم جارموش

نام بازیگران: ویونا ریدر ، جنا رولندز ، آرمین مولر استال ، روبرتو بنینی ، روزی پرز

موضوع : بررسی یک دوره سوار کردن مسافران تاکسی توسط پنج راننده تاکسی در پنج شهر لوس آنجلس ، نیویورک ، پاریس ، رم و هلسینکی

نمره ۲(خوب )

نظر: جیم جارموش در یک مصاحبه اذعان کرده است که فیلمنامه این فیلم را بعد از یک شکست در اجرای یک طرح سینمایی و در عرض تنها هشت روز نوشته است . فیلم در پنج طرح ساده شکل می گیرد و  با وجود این در فیلم عاطفه ی خوب شکل گرفته است ، ضمن انکه با وجود انکه داستان فیلم تنها در فضای تاکسی روی داده است ، فیلمبرداری و نورپردازی عالی در کنار طنز و درام ظریف فیلم ، ان را به نحو موفق به روی پرده نمایش آورده شده است . انسانیت جارموش در این فیلم به قول وی شتابزده ستودنی است اگرچه در  فیلم  کمتر خبری از از پیچیدگی ها و ظرافت های سمبولیک و تیز بینانه معمول در سایر فیلم های جارموش  دارد .

------------------------------------------------------------

165- نام فیلم : سوپر استار

محصول 1386 ایران

نام کارگردان : تهمینه میلانی

نام بازیگران: شهاب حسینی ، فتانه ملک محمدی ، محمدرضا شریفی نیا ، فریبا کوثری ، نسرین مقانلو و ....

موضوع : کورش زند یک بازیگر معروف سینما که دارای مشکلات اخلاقی در زندگی خود است برای ایجاد ارتباط با دختری کم سن و سال آشنا می شود ولی متوجه می شود که آن دختر .....

نمره : 5/0 (متوسط تا ضعیف )

نظر : این فیلم نیاز به نقد ندارد ! کمتر کسی پیدا می شود که بعد از دیدن ان متوجه آبگوشتی بودن فیلم نشود ! فیلم متکی بر کلیشه های تکراری که یادآور فیلم های مضحک قبل از انقلاب و بعضی از فیلم های سطح پایین امروز سینمای ایران است ! و شاید تا حدودی متبادر کننده فیلم های بالیوودی مشتری پسند ، با این فرق که کارگردان فیلم حتی در صحنه های تجاری و عوام پسند نیز ناپخته و ضعیف بوده است ! فیلم البته تا حدودی متبادر کننده فیلم متوسط کلاهبردارهای ریدلی اسکات است ! اگرچه خانم میلانی در اخر فیلم سعی کرد جوری موضوع فیلم را با ابهام  از کلیشه ای شدن رهایی بخشد ولی چنان فیلم موضوعات نخ نما شده را محکم به نمایش گذاشت که پایان بندی فیلم با آن انرژی کمش ، توفیری برای نجات فیلم نداشت . متاسفانه خانم تهمینه میلانی بعد از ساختن فیلم خوب دو زن ، با ساختن فیلم نیمه پنهان که خوب شروع شد و بد تمام شد ، ساختن فیلم معمولی و قابل تحمل آتش بس و فیلم ضد مردانه و غیر قابل تحمل زن زیادی پرونده درخشانی از خود باقی نگذاشته است . ضمنا  من از انتخاب خانم فتانه ملک محمدی ( رها )  با ان  چهره ُ برای نقش به این مهمی تعجب کردم !

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم آبان 1388ساعت 21:15  توسط نادر نظامی  |